Søgning og søgeoptimering

Information

De 3 faser i søgningen

Responzas søgemotor gennemgår for hver søgning nogle trin for at finde resultater, som brugeren søger på:

  • Responza søger på det søgeord, der er indtastet, uden opdeling, variationer eller nedbrydning af ord til ordstammer.
  • Hvis man fx. søger efter ”Fleksjob”, og ordet findes i en eller flere artikler, vil du få vist de artikler, der indeholder dette ord specifikt.
  • Hvis du søgte på et ord, som ikke fandtes i Vidensbasen, udvides søgningen til fase 2. Hvis den finder et ord udvides søgningen ikke

  • Hvis du har søgt på mere end et ord, så starter søgemaskinen her.
  • I fase 2 forsøger Responza at dele ord, se på ordstammer og bøjninger af ordet.
  • I praksis kan det betyde, at du finder ”kollegaer”, hvis du søger på ”kollega”, eller ”ressource”, hvis du søger på ”resourceforløb”.

  • Hvis Responza ikke finder noget i fase 2, udvides søgningen igen. 
  • I fase 3 begynder den at ‘gætte’ -  søgningen tillader en høj grad af orddeling, stammer og bredt på variationer. 
  • I praksis kan det fx betyde, at den finder ”ko” hvis du søger på ”kollega”.

 

 

Hvordan hjælper søgemaskinen dig, og hvordan søger du bedst?

Søgmotoren ser på alle de udfylte felter, altså

  • Titel, Resume, Søgeord og Brødtekst​

Prioritering af felterne i Responza er

  1. Søgeord
  2. Titel
  3. Resumé
  4. Brødtekst

  • Filtrerer stopord væk fx ”og”, ”eller”, ”en”, ”et”, ”den”, ”sådan”, ”denne”
  • Forsøger at finde ordstammerne. Fx hvis du bruger ordet ”dækningerne” i din søgning, søger maskinen samtidig på ”dækninger” og ”dækning”
  • Forsøger at finde ud af hvilke sammensatte ord, et ord er opbygget af

Hvis du laver en stavefejl og søgemotoren kan finde et nærliggende ord, kommer den med forslaget ‘mente du….’
Stavefejl, der ligger helt op af et ord, finder søgemaskinen automatisk

Med hurtigadgang til en artikel har du mulighed for at gå direkte til artiklen ved at vælge artikelnavnet i dropdown menuen
Dropdown listen viser forslag til artikler baseret på 

  • Match på overskriften på det ord du søger 
  • Match på den vidensbase du er i


  • Søg med få ord (men mere end et enkelt)
  • Søg specifikt frem for generelt – hvad er konteksten for din søgning?
  • Husk, det er ikke antallet af søgeresultater, der er det vigtige, men derimod at de relevante artikler kommer frem blandt de første søgeresultater
Eksempler på generelle søgninger Eksempler på specifikke søgninger 
Afgift Beregn afgift 
Regning Regning fysioterapi
Tilskud Tilskud optiker 
Gas Luk for gas

 

 

Det er vigtigt at afgøre tidligt og i øvrigt at evaluere og genevaluere, om søgningen i ens vidensbase er konfigureret korrekt

  • Vi anbefaler, at man tager stilling til både Krydssøgning og Søgeresultater.

Krydssøgning

  • Hvilke portaler, skal søgemaskinen lave krydssøgning i?
    • Kan der være relevante søgeresultater i de andre portaler, eller er det et helt separat brand/område, som ingen snitflader har?

Søgeresultater

  • Skal der sættes en begrænsning på antallet af søgeresultater? 
    • Nogle kan finde det overvældende, hvis der er 75 resultater, og typisk vil det relevante søgeresultat komme i top 7, hvis man laver en god søgning.

 

Søgeoptimering er en del af skriveprocessen

  • Placer nøgleord/keywords de rigtige steder.
    • Søgemaskinen er glad for overskrifter og underoverskrifter, så vær strategisk med placeringen af keywords.
  • Overgør ikke brugen af søgeord.
    • Tænk over, at din artikel kun skal findes frem, når den er relevant for søgningen. Hvis du sætter for mange søgeord ind, kan det forvirre brugeren. Skriv i stedet artiklen med relevante ord og brug kun søgeord, hvor der er synonymer eller interne talemåder. 
  • Vælg de rigtige nøgleord/keywords.
    • Tænk over, hvilke ord din målgruppe vil søge på for at finde viden – og brug dem i din tekst. Du kommer ikke langt med din tekst om dækningsskifte, hvis alle søger på gruppeskift.
    • Læs mere Webinar.pdf