Roller og rettigheder i Responza

Information

Hvordan skal man forstå den rollebaserede tilgang til rettighedsstyring i Responza Knowledge?

Hvad skal de forskellige roller kunne?

  • Brugeren er en slutbruger, der har adgang til at ”læse” viden (udelukkende adgang til artikler i front-end)
  • En redaktør har rettigheder til at ”skrive” viden (feedback, artikler og nyheder)
  • En administrator kan konfigurere løsningen (ændre vidensbaser, portaler, feedbackområder, artikelsektioner mm.)

Front-end fungerer således som distributionskanal, mens back-end fungerer som maskinrum for redaktører og administratorer. Back-end er skabt til at operere med vidensbaser, portaler, artikelsektioner, widgets, artikler, nyheder, kategorier, brugere, statistik mm. Front-end fungerer således, at hver slutbruger vil have adgang til én eller flere portaler, hvori vedkommende kan navigere i artikler, nyheder, widgets og kategorier.

 

Hvordan tildeles roller rent systemisk i Responza Knowledge?

 

Hvis I har SSO slået til

  • Responza understøtter SSO via ADFS/Azure AD og SAML2. Når det er på plads, kobles et sæt af roller (f.eks. redaktør, administrator og brugere) fra den interne AD til Responza.
  • Herefter tildeles og fjernes roller automatisk via jeres IT-afdeling.

 

Hvis I styrer adgange vha. IP

  • Når IP-adgang er slået til, kræver det blot af jer, at jeres brugere sidder på den korrekte IP (det rigtige netværk), og så kan de åbne løsningen for at læse artikler.
  • Jeres redaktører og administratorer skal oprettes og fjernes manuelt via administrationsmodulet.

 

Hvis I har brugerlogin slået til

  • Alle brugere skal oprettes og fjernes manuelt via administrationsmodulet.

 

Hvordan ser rollerne rent systemisk ud i Responza Knowledge?

’Player’ (Bruger)

  • Adgang til udvalgt sider i brugergrænsefladen 
  • Har ikke adgang til administratormodulet 

 

’User’ (Redaktør)

  • Har adgang til udvalgte sider i brugergrænsefladen

Har adgang til følgende i administratormodulet

  •  "Min Side"
  •  Artikeloversigt og Tilføj artikel
  • Tilføj tværgående artikel
  • Kategorier
  • Nyhedsoversigt og Opret nyhed
  • Spørgetræer
  • Rapporter.
  • Ordliste.
  • Feedbackmodul.

 

’SuperUser’ (Udvidet redaktør, der kan oprette og fjerne brugere)

  • Har adgang til udvalgte sider på brugergrænsefladen

Har adgang til følgende i administratormodulet

  • "Min Side"
  • Artikeloversigt og tilføj artikel
  • Tilføj tværgående artikel
  • Kategorier
  • Nyhedsoversigt og Opret nyhed
  • Spørgetræer
  • Rapporter
  • Ordliste
  • Feedbackmodul
  • Opret brugere på niveauerne Player, User og Superuser.

 

’Administrator’

  • Har adgang til alt brugergrænsefladen

Har adgang til følgende i administratormodulet

  • "Min Side"
  • Artikeloversigt og Tilføj artikel
  • Portaloversigt, Tilføj portal og Rangering af portaler
  • Tilføj tværgående artikel
  • Kategorier
  • Nyhedsoversigt og Opret nyhed
  • Spørgetræer
  • Rapporter
  • Ordliste
  • Feedbackmodul
  • Opret brugere på niveauerne Player, User, Superuser og Administrator.
  • Vidensbaseoversigt, Tilføj videnbase, sektioner
  • Feedbackområder
  • Widgets
  • Log
  • Indstillinger 
  • CSS redigering