Hvordan skal man forstå den rollebaserede tilgang til rettighedsstyring i Responza Knowledge?
- Når jeres Responza Knowledge instans er sat op med den adgangkonfiguration, som I har ønsket (SSO, login eller IP), tildeles I jeres brugere et sæt roller.
- Der findes som standard tre overordnede roller
- Bruger,
- Redaktør,
- Administrator.
Hvad skal de forskellige roller kunne?
- Brugeren er en slutbruger, der har adgang til at ”læse” viden (udelukkende adgang til artikler i front-end)
- En redaktør har rettigheder til at ”skrive” viden (feedback, artikler og nyheder)
- En administrator kan konfigurere løsningen (ændre vidensbaser, portaler, feedbackområder, artikelsektioner mm.)
Front-end fungerer således som distributionskanal, mens back-end fungerer som maskinrum for redaktører og administratorer. Back-end er skabt til at operere med vidensbaser, portaler, artikelsektioner, widgets, artikler, nyheder, kategorier, brugere, statistik mm. Front-end fungerer således, at hver slutbruger vil have adgang til én eller flere portaler, hvori vedkommende kan navigere i artikler, nyheder, widgets og kategorier.
Hvordan tildeles roller rent systemisk i Responza Knowledge?
- Roller vil blive tildelt forskelligt alt afhængigt af opsætningen af den måde, I giver adgang til jeres brugere.
- Læs mere om SSO, IP og brugerlogin
Hvis I har SSO slået til
- Responza understøtter SSO via ADFS/Azure AD og SAML2. Når det er på plads, kobles et sæt af roller (f.eks. redaktør, administrator og brugere) fra den interne AD til Responza.
- Herefter tildeles og fjernes roller automatisk via jeres IT-afdeling.
Hvis I styrer adgange vha. IP
- Når IP-adgang er slået til, kræver det blot af jer, at jeres brugere sidder på den korrekte IP (det rigtige netværk), og så kan de åbne løsningen for at læse artikler.
- Jeres redaktører og administratorer skal oprettes og fjernes manuelt via administrationsmodulet.
Hvis I har brugerlogin slået til
- Alle brugere skal oprettes og fjernes manuelt via administrationsmodulet.
Hvordan ser rollerne rent systemisk ud i Responza Knowledge?
’Player’ (Bruger)
- Adgang til udvalgt sider i brugergrænsefladen
- Har ikke adgang til administratormodulet
’User’ (Redaktør)
- Har adgang til udvalgte sider i brugergrænsefladen
Har adgang til følgende i administratormodulet
- "Min Side"
- Artikeloversigt og Tilføj artikel
- Tilføj tværgående artikel
- Kategorier
- Nyhedsoversigt og Opret nyhed
- Spørgetræer
- Rapporter.
- Ordliste.
- Feedbackmodul.
’SuperUser’ (Udvidet redaktør, der kan oprette og fjerne brugere)
- Har adgang til udvalgte sider på brugergrænsefladen
Har adgang til følgende i administratormodulet
- "Min Side"
- Artikeloversigt og tilføj artikel
- Tilføj tværgående artikel
- Kategorier
- Nyhedsoversigt og Opret nyhed
- Spørgetræer
- Rapporter
- Ordliste
- Feedbackmodul
- Opret brugere på niveauerne Player, User og Superuser.
’Administrator’
- Har adgang til alt brugergrænsefladen
Har adgang til følgende i administratormodulet
- "Min Side"
- Artikeloversigt og Tilføj artikel
- Portaloversigt, Tilføj portal og Rangering af portaler
- Tilføj tværgående artikel
- Kategorier
- Nyhedsoversigt og Opret nyhed
- Spørgetræer
- Rapporter
- Ordliste
- Feedbackmodul
- Opret brugere på niveauerne Player, User, Superuser og Administrator.
- Vidensbaseoversigt, Tilføj videnbase, sektioner
- Feedbackområder
- Widgets
- Log
- Indstillinger
- CSS redigering